ترشح از نوک سینه

ترشح از نوک سینه

ترشح از نوک سینه نسبتاُ شایع و در اغلب موارد خوش‌خیم است و می‌تواند به شکل‌های متفاوتی باشد. برای بررسی احتمال همراهی سرطان سینه با این ترشحات لازم است این بیماران دقیق‌تر ارزیابی شوند. در برخورد با ترشح نوک سینه توجه به نکات زیر ضروری است :

  • ترشحات چه رنگی هستند؟
  • آیا این ترشحات خود به خود خارج می‌شوند و یا در صورت فشار نوک پستان؟
  • آیا این ترشحات فقط از یک سینه خارج می‌شوند؟
  • آیا در سینه یا سینه ها توده ای هم لمس می‌شود یا خیر؟

انواع ترشح از نوک سینه عبارتند از:

ترشحات شیری سینه:

ترشحات شیری سینه معمولاُ از هر دو سینه هم زمان خارج می‌شود و دوطرفه می‌باشد. هورمون پرولاکتین که در اواخر بارداری و طی شیردهی افزایش می‌یابد و عامل تولید شیر می‌باشد علت عمده ی خروج ترشحات شیری سینه است اما علل دیگری مانند کم کاری تیروئید، تحریک نوک سینه مانند مکیدن نوزاد و استفاده از داروهای کاهنده ی فشارخون، آرام بخش ها و … می‌توانند باعث خروج ترشح شیری شوند. وجود این ترشحات تا ۲ سال پس از قطع شیردهی طبیعی می‌باشد.

ترشحات خونی سینه:

ترشحات خونی سینه از مهمترین ترشحاتی هستند که حتماُ باید از نظر وجود سرطان مورد ارزیابی قرار بگیرند. ترشحات خونی سینه که خودبه‌خود خارج شوند، همراه با توده باشند، در سنین بالاتر از ۴۰ سال باشند از یک سینه و یک مجرا خارج شوند، به ارزیابی‌هاي دقیق‌تری نیاز دارند فقط  در اواخر دوران بارداری و در دوران شیردهی به دلیل افزایش عروق در بافت سینه این حالت می‌تواند طبیعی باشد اما معمولاُ مدت کوتاهی پس از زایمان برطرف می‌شود و اگر توده‌ای در سینه لمس نشود هیچ اقدام درمانی نیاز نیست.

ترشحات آبکی سینه:

این ترشحات کاملاُ شفاف و رقیق هستند و مهمترین ترشحات سینه بعد از ترشحات خونی می‌باشند که باید از نظر سرطان ارزیابی شوند.

ترشحات چرکی سینه:

این ترشحات به دلیل عفونت سینه بروز می‌کنند که عمدتاُ در دوران شیردهی ایجاد می‌شوند و به آن ماستیت سینه می‌گویند.این ترشحات یک طرفه هستند و با علائم التهاب، قرمزی، سفتی و درد سینه همراه می‌باشند. این عفونت با آنتی بیوتیک‌ها درمان شده و خروج ترشحات نیز پایان می‌یابد.

ترشحات رنگی سینه:

اتساع مجاری سینه به دلیل افزایش سن اغلب اوقات علت خروج ترشحات رنگی از سینه می‌باشد، بنابراین خوش خیم هستند. این ترشحات اغلب دوطرفه وغلیظ بوده و رنگ‌های سفید، زرد، سبز، خاکستری، آبی و … دارند. خارش و سوزش نوک سینه از علائمی هستند که می‌توانند همراه این ترشحات بروز کنند.

ترشحات طبیعی سینه:

این تغییرات به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد و ممکن است به رنگ های سفید، زرد، سبز و … دیده شوند. خروج این ترشحات معمولاُ با دستکاری نوک سینه و یا در اثر قرارگیری در برابر آب گرم در حمام اتفاق می‌افتد. در صورت استفاده از قرص‌های ضدبارداری یا داروهای آرام‌بخش احتمال خروج این ترشحات افزایش می‌یابد. ضمناُ این ترشحات بیشتر قبل از یائسگی دیده می‌شوند.

اقدامات تشخیصی برای ترشح از نوک سینه

معاینه‌ی بالینی سینه اولین گام در برخورد با این ترشحات سینه است و در گام بعدی سونوگرافی، ماموگرافی و آزمایش ترشحات در صورت لزوم انجام خواهند شد.

 

مقالات بیشتر درباره سلامت زنان

ارتباط و مسیریابی

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *