HPV

عفونت HPV یک عفونت ویروسی است که معمولاً باعث رشد پوست یا غشای مخاطی (زگیل) در مناطق مختلف بدن مثل ناحیه تناسلی، دهان و گلو می‌شود و از طریق رابطه جنسی واژینال یا رابطه مقعدی یا دهانی قابل انتقال است. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد.

برخی از انواع عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل می‌شوند و برخی نیز می‌توانند انواع مختلفی از سرطان را ایجاد کنند. در این مقاله تمامی راه ‌های انتقال hpv را توضیح می‌دهیم و روش جلوگیری از انتقال این ویروس را بررسی می‌کنیم.

عوامل خطر ابتلا به عفونت HPV

عفونت HPV بسیار شایع است. خوب است که راه‌های انتقال hpv را بشناسید تا با رعایت این نکات از خود در برابر این عفونت محافظت کنید. در ادامه برخی از عوامل خطر این ویروس را نام می‌بریم و در مورد آن توضیح می‌دهیم.

تعداد شرکای جنسی

یکی از شایع‌ترین راه های انتقال HPV تعداد متعدد شریک جنسی است. هرچه شرکای جنسی بیشتری داشته باشید، احتمال ابتلا به عفونت hpv تناسلی بیشتر می‌شود. داشتن رابطه جنسی با شریکی که چندین شریک جنسی داشته است نیز این خطر را افزایش می‌دهد.

سن

زگیل‌های تناسلی اغلب در میان نوجوانان و جوانان شیوع بیشتر و سریع تری پیدا می‌کند. زیرا در این سن اطلاعات فرد از انواع بیماری‌ها و روش‌های پیشگیری از آن کمتر است.

سیستم ایمنی ضعیف شده

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت hpv هستند. سیستم ایمنی توسط بیماری‌هایی مثل HIV یا همان ایدز یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که پس از پیوند اعضا استفاده می‌شود، تضعیف می‌شود.

پوست آسیب دیده

مناطقی از پوست که آسیب دیده باشد یا باز شده باشد، در ارتباط نزدیک با فرد مبتلا، بیشتر مستعد ابتلا به زگیل‌های معمولی هستند.

تماس پوستی

دست زدن به زگیل‌های شخصی یا عدم استفاده از محافظ قبل از تماس با سطوحی که در معرض hpv قرار گرفته‌اند مانند دوش‌های عمومی یا استخرهای شنا، گرچه نادر است ولی ممکن است خطر ابتلا به عفونت hpv را افزایش دهد.

HPV

زگیل تناسلی (HPV) چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

زگیل تناسلی از راه‌های مختلفی ممکن است انتقال پیدا کند که شایع‌ترین راه، تماس جنسی با فرد آلوده است. گاهی خود فرد از ابتلای خود به این ویروس اطلاعی ندارد و از روی ناآگاهی به افراد دیگر هم این ویروس را انتقال می‌دهد. در ادامه انواع تماس جنسی را که با بیشترین احتمال انتقال ویروس همراه هستند، توضیح می‌دهیم.

راه های انتقال HPV از طریق رابطه جنسی

یکی از راه های انتقال HPV، تماس جنسی از طریق رابطه جنسی واژینال، رابطه مقعدی و همینطور سکس دهانی می‌باشد. در صورتی که شریک جنسی شما آلوده به ویروس باشد، داشتن رابطه جنسی ریسک ابتلا به این ویروس را بالا می‌برد. در ادامه راه های انتقال HPV را از طریق تماس جنسی توضیح می‌دهیم.

انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه واژینال

یکی از راه های انتقال HPV، از طریق رابطه واژینال است که به راحتی انتقال می‌یابد. زگیل تناسلی از طریق مایعات بدنی مخاطی (مانند ترشحات واژن) و زخم‌های کوچک باز قابل انتقال است و در صورت ورود به بدن از طریق آسیب‌های ریز پوستی یا آفت‌های مخاطی، می‌تواند عفونت را ایجاد کند. جهت جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی در رابطه واژینال باید از سلامت شریک جنسی خود مطمئن شوید و از رابطه جنسی پرخطر بدون کاندوم پرهیز کنید.

انتقال از طریق رابطه مقعدی

یکی از راه های انتقال HPV، رابطه مقعدی می‌باشد. در صورتی که شریک جنسی شما آلوده به این ویروس باشد و ناحیه تناسلی با ترشحات مقعدی تماس پیدا کند، این ویروس به سرعت انتقال داده می‌شود.

از طریق سکس دهانی

در رابطه جنسی دهانی، در صورتی که یکی از شریکان زگیل تناسلی داشته باشد، می‌تواند ویروس را در صورت ورود به بدن از طریق آسیب ریز پوستی یا آفت‌های مخاطی دهانی، به شریک جنسی خود منتقل کند.

از طریق بوسیدن

انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن بسیار نادر است. اگر بوسیدن همراه با تماس لب و زبان‌ باشد و یکی از طرفین آلوده به این عفونت باشد، و زخم یا ضایعه مخاطی در ناحیه دهان باشد، ممکن است ویروس اچ‌پی‌وی از طریق بوسیدن منتقل شود. با این حال، این روش انتقال زگیل تناسلی در مقایسه با رابطه جنسی واژینال و رابطه دهانی بسیار نادر است.

انتقال HPV بدون رابطه جنسی

زگیل تناسلی یک نوع عفونت آلت تناسلی است که فقط از راه تماس جنسی قابل انتقال است و ابتلا به این ویروس از استخر یا سرویس بهداشتی عمومی بسیار نادر است زیرا این ویروس در مخاط ناحیه تناسلی وجود دارد و برای انتقال، نیاز به تماس مستقیم با آلت تناسلی آلوده به این ویروس است. در ادامه راه های انتقال HPV با احتمال کمتر را توضیح می‌دهیم.

انتقال hpv از استخر

یکی از راه های انتقال اچ ‌پی ‌وی که نادر است ولی ممکن است از طریق آن دچار این عفونت شوید، استفاده از استخرهای عمومی است. اگر فرد مبتلا به hpv در استخر بدون استفاده از لباس شنا ‌کند و مخاط آلت تناسلی او با آب استخر تماس پیدا کند، امکان انتقال زگیل تناسلی وجود دارد.

رعایت تدابیر بهداشتی مانند استفاده از دوش قبل و بعد از استخر، عدم استفاده از استخر در صورت بروز عفونت تناسلی و استفاده مستمر از مواد ضدعفونی کننده استخر می‌تواند به کاهش خطر انتقال عفونت‌ از طریق استخر کمک کند.

انتقال hpv از توالت عمومی

اگرچه احتمال ابتلا به ویروس در سرویس بهداشتی عمومی بسیارکم است، ولی این احتمال صفر نیست.  این ویروس در خارج از بدن فقط حدود ۳ ساعت زنده است. البته برخی تحقیقات نشان داده است که بر سطوح مرطوب تا ۴ روز می‌تواند زنده بماند. بنابراین تماس مستقیم با این سطوح ممکن است باعث انتقال این ویروس شود.

دست زدن به اندام جنسی آلوده

یکی دیگر از راه های انتقال زگیل تناسلی، دست زدن به اندام جنسی آلوده و سپس دست زدن به اندام جنسی خود (یا دست زدن به سایر مناطق مخاطی مثل دهان) است که از این راه امکان انتقال عفونت به اندام جنسی شما ایجاد می‌شود.

انتقال hpv در مردان

زگیل تناسلی صرفا یک بیماری زنانه نیست و مردان هم ممکن است آلوده به این ویروس باشند. علائم زگیل تناسلی در مردان باید توسط پزشک بررسی شود. یک راه انتقال hpv از مرد به زن این است که عفونت اچ پی وی در مردان ممکن است بدون علامت باشد. همچنین عفونت اچ پی وی در مردان، ریسک سرطان دهانه رحم در زنان را افزایش می‌دهد. ابتلا به این ویروس، ریسک ابتلا به زگیل‌های تناسلی، سرطان آلت تناسلی و سرطان مقعد در مردان را افزایش می‌دهد.

انتقال hpv در زنان

رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با شریک آلوده و تماس جنسی با ناحیه تناسلی آلوده از راه‌های انتقال زگیل تناسلی در زنان هستند.

انتقال زگیل تناسلی از طریق لیزر

احتمال ابتلا به زگیل تناسلی هنگام استفاده از لیزر در درمان‌های پوستی یا از بین بردن موهای زائد، دور از انتظار است. با این حال، در هر روش درمانی که تماس مستقیم با نواحی تناسلی دارد، احتمال انتقال عفونت وجود دارد و باید تدابیر بهداشتی لازم رعایت شود تا از انتقال عفونت‌های تناسلی جلوگیری شود.

انتقال زگیل تناسلی از مادر به نوزاد حین زایمان

ریسک سرایت زگیل تناسلی از مادر به نوزاد در طی زایمان طبیعی بسیار کم است. حتی اگر نوزاد به ویروس زگیل تناسلی مبتلا شود، بدن آنها معمولاً ويروس زگیل تناسلی را از بین می‌برد و در بیشتر موارد این ویروس عارضه‌ی خاصی روی جنین ایجاد نمی‌کند.

انتقال زگیل تناسلی هنگام شیردهی

اگرچه این ویروس می‌تواند از مادر به کودک در حین شیردهی منتقل شود اما این نوع انتقال بسیار نادر است و ابتلا به ویروس HPV نباید مانع شیردهی مادر به نوزاد شود.

پیشگیری از انتقال اچ پی وی

شما می‌توانید چندین کار برای کاهش شانس ابتلا به HPV انجام دهید. برای مثال یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال این ویروس و محافظت از خود در برابر زگیل تناسلی، دریافت واکسن است. در ادامه راه‌های دیگر جلوگیری از این عفونت را توضیح می‌دهیم.

واکسن بزنید

واکسنی به نام گارداسیل (GARDASIL) فرد را در برابر برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی که سبب زگیل تناسلی می‌شوند، محافظت می‌کند. این واکسن همچنین در برابر انواعی از این ویروس که سبب سرطان دهانه‌ی رحم می‌شوند نیز ایمنی ایجاد می‌کند.

استفاده از کاندوم

اگر از نظر جنسی فعال هستید، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید زیرا می‌تواند شانس ابتلا به HPV را کاهش دهد. اما HPV می‌تواند مناطقی را که کاندوم پوشش نمی‌دهد را آلوده کند. بنابراین، کاندوم ممکن است به طور کامل از ابتلا به HPV محافظت نکند.

انتقال زگیل تناسلی به کودکان

در بیشتر موارد، انتقال زگیل تناسلی به کودکان نادر است. زگیل تناسلی از طریق مخاط آلت تناسلی انتقال می‌یابد و برای انتقال آن به کودکان، باید شرایط خاصی رخ دهد. راه‌های انتقال زگیل تناسلی به کودکان عبارتند از:

  • اگر یکی از والدین مخصوصا مادر زگیل تناسلی داشته باشد، ممکن است حین تولد به نوزاد منتقل شود.
  • انتقال زگیل تناسلی به کودکان ممکن است از طریق تماس غیرجنسی، مانند تماس مستقیم پوست با ویروس، اتفاق بیفتد. این شامل مواردی می‌شود که ناحیه تناسلی کودکان در تماس با محیط آلوده باشد. مانند محیط‌هایی مثل حمام‌های عمومی یا استخرهای آلوده به ویروس اچ‌پی‌وی.

کلام آخر

ویروس hpv یا همان ویروس پاپیلومای انسانی که عامل اصلی ایجاد زگیل‌های تناسلی است، به طور شایع از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می‌شود و در موارد غیرشایع، بدون تماس جنسی مثل آلوده شدن در استخر یا سرویس بهداشتی عمومی ایجاد می‌شود.

همچنین این ویروس ممکن است هیچ علائمی در فرد ایجاد نکند و فرد بدون آگاهی، ناقل ویروس باشد و آن را به دیگران انتقال دهد.

 

مقالات دیگر

مسیریابی

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *