سرطان سینه غربالگری تشخیص درمان

در این مطلب با سرطان سینه و روش های غربالگری، تشخیص و درمان آن آشنا خواهید شد.

نشانه های اولیه سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه چیست؟ سرطان سینه بیماری است که به دلیل تکثیر غیر قابل کنترل سلول های سینه ایجاد می شود. سرطان سینه بسته به نوع سلول هایی که دچار تغییر و جهش می گردند، به انواع مختلفی طبقه بندی می شود. ساختار سینه از 3 قسمت مختلف تشکیل شده است که شامل لوبول ها، مجراها و بافت همبند می باشد. لوبول ها همان غدد تولید کننده شیر در سینه هستند و مجراها، به لوله هایی گفته می شود که شیر تولید شده توسط لوبول ها را به نوک سینه منتقل می کنند، باید توجه داشته باشید که بیشتر موارد سرطان های سینه در این دو قسمت رخ می دهد. بافت همبند سینه از دو نوع چربی و فیبروز تشکیل شده است که همه اجزای سینه را احاطه کرده و کنار هم نگه داشته است.

زمانی که سرطان سینه پیشرفت می کند، سلول های سرطانی از طریق رگ های خونی و لنفاوی به سایر نقاط بدن رفته و باعث سرطانی شدن بافت های دیگر نیز می شوند که به این امر متاستاز گفته می شود. به طور کلی، لازم است که همه افراد به خصوص خانم ها با علائم سرطان سینه آشنایی داشته باشند و با معاینه منظم سینه خود در صورت مشاهده تغییری، سریعأ به پزشک مراجعه کنند.

نشانه های سرطان سینه و راه های غربالگری، تشخیص و درمان آن

علائم اولیه سرطان سینه را چطور تشخیص دهیم؟ علائم سرطان سینه در افراد مختلفی که درگیر این بیماری هستند متفاوت می باشد اما رایج ترین نشانه ای که در زمان معاینه سینه جهت انجام تست سرطان سینه مشاهده می شود، لمس توده در سینه یا زیر بغل است که از بین نمی رود. از دیگر علائم سرطان سینه رایج که در مراحل اولیه بروز می یابند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• دردی که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرفته باشد؛

• تغییر در شکل نوک سینه؛

• احساس توده ای جدید که بعد از پریود از بین نمی رود؛

• مشاهده خروج ترشح از نوک سینه به رنگ های شفاف، قرمز، قهوه ای یا زرد؛

• حساسیت، قرمز و تورم پوست سینه؛

• احساس وجود یک توده یا ناحیه متورم در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بغل .

زمانی که بیماری پیشرفت می کند، علائم سرطان سینه در مراحل بعدی متفاوت خواهد بود که عبارتند از:

• چرخش نوک سینه به سمت داخل یا انقباض آن؛

• بزرگ شدن یک سینه؛

• کاهش اشتها؛

• کاهش وزن بی علت؛

• تورم غدد لنفاوی زیر بغل؛

• گودی سطح سینه؛

• بزرگ شدن توده؛

• سیاهرگ های قابل مشاهده روی سینه

انواع روش های غربالگری سرطان سینه

کالج رادیولوژیستان آمریکا، غربالگری سالانه را برای زنان بالای 40 سال که در معرض خطر متوسط قرار دارند، توصیه می کند.

چندین دستورالعمل مختلف وجود دارد که زنان باید چند بار غربالگری سرطان پستان را انجام دهند.

کالج پزشکان آمریکایی (ACP) توصیه می کند که زنان 49-40 ساله با خطر متوسط سرطان سینه باید در مورد مزایا و خطرات غربالگری منظم با پزشک صحبت کنند. در سنین بین 50 تا 74 سال، زنانی که خطر متوسط دارند باید هر 2 سال یک بار غربالگری انجام دهند. پس از سن 75 سال، پزشکان غربالگری را فقط برای خانم هایی که امید به زندگی10 سال یا بیشتر دارند، توصیه می کنند.

ACS نشان می دهد كه زنان بالای 40 سال در معرض خطر متوسط می توانند غربالگری ها را سالانه انجام دهند و کسانی که الزامی ندارند می توانند از سن 45 تا 55 سالگی، غربالگری سالانه را آغاز کنند.

با وجود توصیه های مختلف، اکثر متخصصان موافق هستند که زنان بالای 40 سال باید در مورد غربالگری سرطان پستان با پزشک خود صحبت کنند.

1) معاینه فیزیکی سینه

اولین روش تست سرطان سینه، انجام معاینه سینه به شکل فیزیکی است که توسط پزشک یا پرستار به منظور بررسی وجود یا عدم وجود تومور انجام می گردد.

2) خودآزمایی علائم بیماری

توصیه می شود که همه افراد در مورد انواع علائم سرطان سینه آگاهی کافی را داشته باشند تا در صورت بروز تغییراتی در سینه خود به پزشک مراجعه کنند. انجام معاینه سینه توسط خود فرد می تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند.

3) انجام ماموگرافی

ماموگرافی، یک عکس از سینه با استفاده از اشعه X است که یکی از بهترین انواع تست سرطان سینه جهت تشخیص زودهنگام بیماری و کاهش دهنده مرگ و میر زنان در اثر ابتلا به سرطان سینه می باشد. این آزمایش باید با تجویز پزشک و در صورت لزوم انجام شود.

4) MRI سینه

یک نوع تست سرطان سینه پرخطر است که معمولا برای افرادی که به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا هستند، استفاده می شود که در آن با استفاده از امواج رادیویی و آهنربا تصویری از بافت سینه گرفته می شود.

به طور کلی داشتن یک مورد یا چند مورد از علائم سرطان سینه، لزومأ به معنی مبتلا بودن به این بیماری نمی باشد و لازم است که با مراجعه به پزشک متخصص معاینه سینه صورت گیرد و در صورت نیاز تست سرطان سینه انجام شود تا در صورت نیاز از روش های درمانی مختلف استفاده گردد.

اگر سابقه خانوادگی قوی در مورد سرطان پستان یا سرطان های دیگر دارید، پزشک تان ممکن است یک آزمایش خون برای کمک به شناسایی جهش های خاصی در ژن BRCA یا ژن های دیگری که از طریق خانواده منتقل می شوند را برای سرطان سینه و تشخیص یا درمان به موقع درخواست کند. وجود این ژن ها علاوه بر تعیین ریسک، در انتخاب مسیر درمانی نیز تاثیر دارند.

درجه بندی سرطان سینه

به طور کلی درجه بندی کلی سرطان سینه از مقایسه سلولهای سرطانی با سلولهای طبیعی است. برای آگاهی از درجه سرطان پستان ، معمولا همکاری بین یک جراح سرطان سینه آنکولویست و آسیب شناس صورت میگیرد. پس از برداشتن نمونه از سینههای بیمار و ارسال آن به پاتولوژی این نمونه بافت از تومور در زیر میکروسکوپ بررسی میشود. آسیب شناس همچنین به ویژگیهای خاص سلولهای سرطانی می پردازد و سرطان سینه را از درجه 1 تا 3 تقسیم بندی میکند.
مراحل سرطان سینه را میتوان به دو روش متمایز تقسیم کرد:

  • مرحله بندی بالینی: مبتنی بر کلیه اطلاعات موجود به دست آمده قبل از عمل است، از جمله نتایج معاینات جسمی و مطالعات تصویربرداری (مانند اشعه ایکس و توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن).
  • مرحله پاتولوژیک: از همان آزمایشات استفاده میشود، علاوه بر آن شامل ارزیابی بافت تومور و غدد لنفاوی برداشته شده در جراحی توسط آسیب شناس است.

در گزارشی که پاتولوژیست به جراح سینه ارائه میکند، اطلاعاتی هم از نظر درجهبندی سرطان سینه و هم مرحلهبندی سرطان سینه درآن درج میشود درجه بندی سرطان سینه هنگام تشخیص، برای درمان آن ضروری است.

مرحله بندی پیشرفت سرطان سینه

سرطان پستان همچنین میتواند به چهار مرحله تقسیم شود:

  1. مرحله 1 سرطان سینه : سرطان پستان زمانی است که اندازه تومور سرطان 2 سانتی متر یا کوچکتر باشد و تعداد کمی از سلولهای سرطانی یافت شود. گاهی اوقات سرطان در پستان یافت نمیشود، اما این سلولهای سرطانی به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته اند.
  2. سرطان سینه مرحله 2 : سرطان پستان زمانی است که اندازه تومور سرطان زیر 5 سانتی متر میباشد. ممکن است در غدد لنفاوی زیر بازو گسترش نیافته باشد. بعضی اوقات سرطان در پستان یافت نمیشود. ممکن است سرطان داخل پستان یافت نشود ولی چند غده لنفاوی ۱-۳ عدد درگیر باشد.
  3. سرطان پستان مرحله 3 : بعضا سرطان پستان به صورت موضعی یا محلی پیشرفت میکند. سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل و گاهی اوقات به سایر غدد لنفاوی مجاور نیز گسترش مییابد. ممکن است در پوست پستان یا عضله سینه گسترش یابد. ممکن است پوست قرمز و متورم باشد. گاهی اوقات سرطان در پستان یافت نمیشود یا اندازه آن كوچک است اما به 4 تا 9 غدد لنفاوی در زیر بغل گسترش یافته است.
  4. سرطان پستان مرحله چهارم: سرطان پستان ثانویه یا متاستاتیک نامیده میشود. این در شرایطی است که سرطان به سایر قسمتهای بدن مانند استخوانها، کبد یا ریه ها گسترش یافته است.

اهمیت تشخیص به موقع سرطان سینه

گرچه سرطان سینه به طور معمول هیچ نشانه‌ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند، کشف به موقع می‌تواند وضعیت فرد مبتلا به سرطان سینه را از قربانی به نجات‌یافته تغییر بدهد. در جوامعی که زنان معاینات شخصی ماهیانه‌ی سینه‌ها را جدی می‌گیرند و در مواجهه با علائم وقت را برای ملاقات با پزشک هدر نمی‌دهند سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود که این موضوع کار درمان را آسان‌تر می‌کند. تشخیص به موقع سرطان سینه و هر نوع سرطانی بر درمان و موفقیت آن تاثیر فراوانی دارد.

غربالگری سرطان سینه

درمان سرطان سینه مرحله 1

تومور یا تومورهای سرطانی در این مرحله اغلب بسیار کوچک هستند و هنوز به غده های لنفاوی سرایت نکرده اند. البته ممکن است به بخش بسیار کوچکی از غده های لنفاوی نگهبان (اولین غدهای که سرطان ممکن است به آن سرایت کند) رسیده باشند.
جراحی اصلی‌ترین روش برای درمان سرطان سینه در مرحله 1 است. سرطان سینه در این مرحله را اغلب با جراحی حفظ سینه (لامپکتومی) درمان میکنند. هرچند ممکن است در صورت نیاز، و برای تضمین عدم بازگشت سرطان از جراحی ماستکتومی یا تخلیه سینه هم استفاده شود. انتخاب نوع جراحی به نظر پزشک و تصمیم بیمار بستگی دارد. همچنین در این مرحله از سرطان پستان، غدههای لنفاوی هم باید بررسی شوند. هم غدد لنفاوی نگهبان، هم غدد لنفاوی زیربغل.

در برخی از موارد، میتوان از جراحی بازسازی پستان هم همزمان با جراحی برداشتن سرطان سینه استفاده کرد. اما چنانچه به پرتو درمانی بعد از جراحی نیاز داشته باشید، بهتر است عمل بازسازی سینه را بعد از پرتو درمانی انجام دهید.
پرتو درمانی بعد از جراحی را برای اطمینان از باقی نماندن سلولهای سرطانی در در بدن انجام میدهند. البته در همه شرایط نیازی به انجام پرتو درمانی بعد از عمل نیست. لزوم انجام دادن یا ندادن رادیوتراپی را کادر درمانی شما تعیین میکنند.
علاوه بر جراحی، چنانچه فرد به سرطان سینه با گیرندههای هورمونی مثبت مبتلا باشد، بیشتر پزشکان هورمون تراپی را به عنوان روش اصلی درمان پیشنهاد میکنند. فارغ از اینکه تومور سرطانی بزرگ باشد، یا کوچک. خانم هایی که به تودههای بالای 0.5 سانتی متر مبتلا باشند، میتوانند از هورمون تراپی سود ببرند.
اگر هم توده سرطانی دارای گیرنده هورمونی، بیشتر از 1 سانتی متر قطر داشته باشد، میتوان از شیمی درمانی نیز استفاده کرد.

درمان سرطان سینه مرحله 2

در این مرحله توده های سرطانی بزرگتر از تودههای سرطانی مرحله 1 هستند و به تعدادی از غده های لنفاوی اطراف هم سرایت کرده اند.
مرحله 2 سرطان سینه را نیز با جراحی موضعی (لامپکتومی یا جراحی تخلیه کامل سینه ) ماستکتومی درمان میکنند. همچنین در این مرحله باید با استفاده از بیوپسی یا نمونه برداری، غده های لنفاوی نگهبان و زیربغل نیز بررسی شوند تا پزشک ببیند که سلولهای سرطانی در آنها وجود دارد یا نه.
خانمهایی که تحت لامپکتومی قرار میگیرند، معمولا باید از پرتو درمانی بعد از جراحی نیز استفاده کنند. از طرف دیگر خانمهایی که ماستکتومی میکنند اغلب زمانی ممکن است تحت پرتودرمانی قرار بگیرند که سلولهای سرطانی به غده های لنفاوی هم سرایت کرده باشند.
چنانچه مشخص شود که به سرطان سینه مرحله دوم مبتلا هستید، و قبلا پیش از جراحی درمانهایی از قبیل شیمی درمانی و هورمون تراپی را تجربه کرده باشید، بهتر است همزمان با جراحی ماستکتومی، پرتودرمانی غدههای لنفاوی را نیز انجام دهید.
علاوه بر این اگر به شیمی درمانی بعد از جراحی هم احتیاج داشته باشید، پرتو درمانی تا بعد از شیمی درمانی عقب میافتد.

در برخی از موارد میتوان جراحی بازسازی سینه را همزمان با جراحی تخلیه سینه انجام داد، اما اگر نیاز به پرتو درمانی باشد، بهتر است تا بعد از رادیوتراپی صبر کنید و بعد عمل بازسازی سینه را انجام دهید.

در مرحله دوم سرطان سینه، می توانید از درمان های سیستماتیک هم استفاده کنید. این درمانها یا قبل از جراحی صورت میگیرند، یا بعد از جراحی. اگر از آنها بعد از جراحی استفاده شود، برای کاهش شانس بازگشت سرطان، و از بین بردن سلولهای سرطانی باقی مانده در بدن به کار برده میشوند، و اگر قبل از جراحی استفاده شوند، کاربردشان کوچک کردن تومورهای بزرگ است، تا جراح بتواند به راحتی عمل را انجام دهد.
از جمله درمانهای سیستماتیک سرطان سینه عبارتند از:

  • هورمون تراپی
  • درمانهای هدفمند
  • شیمی درمانی
سرطان سینه غربالگری تشخیص درمان

سرطان سینه از تشخیص تا درمان

روشهای درمان بدون جراحی سرطان سینه

  • شیمی درمانی یا کموتراپی

شیمی درمانی یا کموتراپی بخشی از برنامه درمانی در سرطان سینه محسوب می گردد. در مواردی شیمی درمانی قبل از جراحی سرطان و گاهی بعد از جراحی انجام می گیرد. در این روش برای از بین بردن سلول های سرطانی از دارو استفاده می شود. اگر شیمی درمانی قبل از جراحی انجام گیرد به آن نئوادجوانت کموتراپی گفته می شود. در صورتی که تومور بزرگتر از 3 سانتی متر باشد از این متد استفاده می شود که معمولاً موجب کوچک تر شدن تومور قبل از جراحی می شود.

شیمی درمانی به شکل قرص یا تزریق وریدی به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا هر دو هفته یکبار انجام می شود. برنامه ی شیمی درمانی بر اساس شرایط بیمار طراحی می شود و ممکن است یک یا چند داروی ترکیبی دریافت کند.

 

  • هورمون درمانی در سرطان سینه

هورمون های زنانه (استروژن و پروژسترون) سوخت لازم برای فعالیت بعضی از سلول های سرطانی محسوب می شوند. در حقیقت این هورمون ها به رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک می کنند. هورمون درمانی، هورمون های مورد نظر را اضافه، مسدود یا حذف می کند. هورمون درمانی در سرطان سینه می‌تواند به تنهایی یا به همراه روش‌های دیگر درمان توسط پزشک معالج انتخاب شود.

در سرطان پستان، دو نوع هورمون درمانی وجود دارد:

  1. داروهایی که از حمایت استروژن و پروژسترون از رشد سلول های سرطانی ممانعت می کنند.
  2. داروها یا جراحی هایی که تولید هورمون استرژن و پروژسترون را متوقف می کنند.

هورمون درمانی برای تمامی بیماران کاربرد ندارد در افرادی انجام می گیرد که گیرنده هورمون های استروژن و پروژسترون مثبت داشته باشند و در افرادی که گیرنده منفی هستند معمولاً هورمون درمانی جایی ندارد.

  • پرتودرمانی در درمان سرطان سینه

در این روش، سلول های سرطانی را با تابش پرتوهای قوی از بین می برند. پرتودرمانی به جلوگیری از رشد، تقسیم یا گسترش سلول های سرطانی به دیگر نواحی بدن هم کمک می کند. از آنجایی که پرتودرمانی فقط سلول های سرطانی را هدف می گیرد، کمترین آسیب را به سلول های سالم اطراف وارد می کند.

  • ایمونوتراپی

تقویت یا آماده‌سازی سیستم ایمنی بدن برای درمان سرطان پستان، از روش‌های درمانی مدرن به حساب می‌آید. ایمونوتراپی به دنبال آن است تا قدرت دفاع طبیعی بدن را تقویت کند. در این صورت سیستم ایمنی بدن می‌تواند با سرطان مقابله کرده و به سلول‌های سرطانی حمله کند. روش درمانی ایمونوتراپی را می‌توان برای درمان سرطان پستان سه گانه منفی به کار برد. همچنین، این روش درمانی برای بهبود بیماران مبتلا به مراحل اولیه سرطان پستان پر خطر مفید خواهد بود.
پمبرولیزوماب یکی از مهم‌ترین داروهایی است که در روش ایمونوتراپی به کار می‌رود. این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، برای درمان سرطان پستان پر خطر و سرطان سه گانه منفی تأیید گردیده است. معمولاً از ترکیب داروی پمبرولیزوماب با داروهای شیمی درمانی، برای پیش از جراحی سرطان پستان استفاده می‌شود. البته در فرایند تکمیل درمان سرطان پستان پس از جراحی نیز از این داروی ایمونوتراپی استفاده خواهد شد. این که داروهای ایمونوتراپی تا چه زمانی باید توسط بیمار مصرف شوند، کاملاً به وضعیت بیمار و نظر پزشک متخصص بستگی خواهد داشت.

  • استفاده از روش پادتن درمانی برای درمان سرطان پستان

یکی از جدیدترین روش‌های درمانی برای درمان سرطان پستان، پادتن درمانی سرطان پستان نام دارد. این روش نیز نوعی ایمونوتراپی به حساب می‌آید. در واقع، هنگامی که سیستم ایمنی بدن یک عامل مزاحم یا مضر در بدن تشخیص دهد، آنتی بادی لازم برای مقابله با آن را خواهد ساخت. آنتی بادی‌ها، مولکول‌ها یا پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند به آنتی ژن‌ها متصل شده و با عفونت یا عوامل مزاحم مبارزه کنند. آنتی ژن‌ها نیز به مولکول‌هایی اطلاق می‌شود که پاسخ ایمنی در بدن را آغاز می‌کنند. در روش پادتن درمانی برای درمان سرطان پستان، آنتی بادی‌های مونوکلونال در آزمایشگاه تولید می‌گردند. این آنتی بادی‌ها به صورت طبیعی نیز در بدن وجود دارند. با این حال، آنتی بادی‌های ساخته شده در آزمایشگاه نیز به بدن تزریق می‌گردند. تزریق پادتن‌های یاد شده، به روش‌های مختلفی مانع از رشد تومور یا پیشرفت آن می‌شوند. به این ترتیب، پادتن درمانی می‌تواند به درمان سرطان پستان کمک شایانی کند.

میزان بقای فرد مبتلا به سرطان سینه:

میزان بقای فرد به مرحله سرطان سینه بستگی دارد. تشخیص و درمان زودهنگام معمولاً منجر به افزایش میزان بقا می شود.

مطابق ACS، شخصی که در مرحله 0 یا مرحله 1 سرطان پستان، اقدام به معالجه و درمان می کند، 99 درصد احتمال زنده ماندن حداقل برای 5 سال پس از تشخیص را، در مقایسه با زنانی که سرطان ندارند، دارد. در صورتی که اگر سرطان پستان به مرحله 4 برسد، احتمال زنده ماندن تا 5 سال آینده در حدود 27٪ کاهش می یابد.

بررسی های منظم و غربالگری می تواند به تشخیص زودهنگام علائم سرطان پستان کمک کند.

پیشگیری از سرطان سینه:

هیچ راهی برای جلوگیری از سرطان پستان وجود ندارد. با این حال، برخی تصمیمات در مورد شیوه زندگی می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و همچنین انواع دیگر سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

• کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه برای زنان با خطر متوسط:

ایجاد برخی تغییرات در زندگی روزمره ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند:

-درمورد شروع آزمایشات و معاینات غربالگری سرطان سینه مانند انجام معاینات بالینی پستان و ماموگرافی و همچنین فواید و خطرات غربالگری با پزشک خود مشورت کنید. با کمک پزشک، می توانید تصمیم بگیرید که کدام استراتژی غربالگری سرطان پستان برای شما مناسب است.

-انجام معاینه پستان و خودآزمایی را جدی بگیرید. اغلب اوقات زنان در هنگام خودآزمایی سینه، با معاینه پستان از وضعیت پستان خود اگاهی می یابند و با سینه خود آشنا می شوند. بنابراین هر گاه متوجه تغییر جدیدی مانند توده یا علائم غیرمعمول دیگری در سینه هایتان شدید، سریعا با پزشک خود صحبت کنید. آگاهی از پستان نمی تواند از بروز سرطان سینه جلوگیری کند، اما ممکن است به شما کمک کند تغییرات طبیعی سینه هایتان را بشناسید و در نتیجه علائم سرطان پستان و نشانه های غیرمعمول را هرچه زودتر تشخیص دهید.

-الکل ننوشید. در صورت تمایل به نوشیدن، میزان الکل مصرفی تان را به کمتر از یک نوشیدنی در روز محدود کنید.

-بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش انجام دهید. اگر اخیراً ورزش نداشته اید، با اجازه پزشک تان به آرامی آن را به برنامه روزانه تان اضافه کنید.

-انجام هورمون درمانی پس از یائسگی را محدود کنید. هورمون درمانی ترکیبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. در مورد فواید و خطرات هورمون درمانی با پزشک خود صحبت کنید. برخی از خانم ها در دوران یائسگی علائم و نشانه های آزار دهنده ای را تجربه می کنند و برای این خانم ها افزایش ریسک سرطان سینه به منظور تسکین علائم یائسگی قابل قبول است. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، از کمترین میزان هورمون درمانی و در کمترین زمان استفاده کنید.

-وزن سالم خود را حفظ کنید. اگر وزن شما طبیعی است، برای حفظ آن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، برای انجام این کار از پزشک خود در مورد راهکارهای سالم سوال کنید. هر روز مقدار کالری که می خورید را کاهش دهید و به آرامی میزان ورزش را افزایش دهید.

-یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در رژیم غذایی خود، میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل، روغن زیتون فرا بکر و ماهی استفاده می کنند ممکن است کاهش یابد.

• کاهش خطر سرطان پستان برای زنان با ریسک بالا:

اگر پزشک تاریخچه خانوادگی شما را ارزیابی کرده و تشخیص داده است که شما فاکتورهای دیگری مانند وضعیت پیش سرطانی پستان دارید و احتمال ابتلا به سرطان پستان در شما زیاد است، ممکن است گزینه هایی برای کاهش خطر پیشنهاد کند، مانند:

-داروهای پیشگیرانه (شیمی درمانی): داروهای بلاک کننده استروژن، مانند تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن و مهار کننده های آروماتاز، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان با خطر بالای این بیماری کاهش می دهند. این داروها ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند، بنابراین پزشکان این داروها را برای زنانی که خطر بسیار بالایی از سرطان پستان دارند، پیشنهاد می کنند. در مورد فواید و خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

-جراحی پیشگیرانه: در زنان با ریسک خیلی بالای سرطان پستان، پزشک ممکن است طی جراحی، پستان سالم را بردارد (پروفیلاکسی ماستکتومی)، همچنین ممکن است تصمیم بگیرد که تخمدان های سالم را نیز خارج کند (اووفورکتومی پروفیلاکسی) تا خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان کاهش یابد.

 

امیدواریم پس از خواندن این مطلب، با سرطان سینه و روش های غربالگری، تشخیص و درمان آن آشنا شده باشید.

سرطان سینه از تشخیص تا درمان – آذرآبادگان

 

مقالات بیشتر درباره سلامت زنان

ارتباط و مسیریابی

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *