تست های ناباروری

 

در این صفحه می توانید مقالات علمی معتبر و همینطور نوشته های گرد آوری شده توسط ما پیرامون تست های تخصصی ناباروری و ناباروری ایمونولوژیک را مشاهده نمایید.

برای مطالعه مقالات معتبر چاپ شده، به انتهای صفحه مراجعه کنید.

آزمایشگاه آذرآبادگان تبریز با انجام کامل ترین و تخصصی ترین تست های تشخیص و کمک به درمان ناباروری در شمال غرب کشور، همواره در خدمت بیماران و پزشکان محترم می باشد.

 

تست های تخصصی ناباروری و توضیح مختصر نقش هر تست در تشخیص:

CD 16: یـک زیـرگـروه خاص سـلولهـای (CD56 – CD16 – CD3) NKدر جفت وجود دارد که رشد سلولی، ترشح مولکول های محرک رشد برای جفت و کاهش پاسخ های ایمنی موضعی مادری در سد مادری – جفتی را توسعه می دهد. در مقابل این گروه از سلولهای NK، گروه دیگری از این سلولـها (+CD56 – CD16- CD3) وجـود دارد که زمـانی که با 2 – IL تحـریـک می شوند بـرای تروفوبلاسـتهای جفتـی کشنـده اند.سلولـهای مذکـور TNF-a را ترشـح می کننـد که به جفـت آسیب می رساند.

زنانی که دارای بیش از 20% سلولهای +CD56 + NK CD16 هستند حتی در صورتیکه تحت درمانهای ایمونولوژیک (ایمنی سازی با سلولهای پدری، پردنیزولون، آسپرین و هپارین ) باشند دارای خطر ناباروری می باشند.در گروهی از زنان که چندین IVF ناموفق داشته اند این احتمال وجود دارد که TNF-a ترشح شده به مقداری می رسد که از لانه گزینی و تشکیل اولیه جفت که برای ادامه روند IVF ضروری است جلوگیری کرده و مانع حاملگی می شود.

CD 19: افزایش Bسل های (CD19+S+) باعث تولید آنتی بادی برعلیه یک سری از هورمونها مثل استرادیول، پروژسترون، hCG، هورمونهای تیروئید و غیره می کند.
همینطور این سلول می تواند تولید آنتی بادی بر علیه یک سری نوروترانسمیتر از جمله سروتونین که نقش مهمی در فعالیت رحمی و تخمدانی بازی می کنند.

CD 56: علاوه بر آنچه در کنار CD 16 بیان شد و اثرات سیتوتوکسیک سلول های +NK CD56 بر روی جفت، در حضور مقدار کافی پروژسترون فاکتوری به نام PIBF یا Progestrone Induces Blocking Factor از سلولهای CD56+ لایه دسیدوال و لنفوسیت های فعال موجود در لابه لای سلولهای جفتی ترشح می شود که سبب تحریک تولید سایتوکاین های محافظ از Th2 و کاهش تولید سایتوکاین های سیتوتوکسیک از Th1 می شود.
به همین دلیل پروژسترون از طریق القای تولید PIBF اثرات ضد ناباروری خود را ایجاد می کند.

Th1/Th2: در این تست، با روش فلوسایتومتری سه لیزره برای اولین بار در تبریز، ۵ آنتی بادی داخل و خارج سلولی بصورت جداگانه اندازه گیری می شوند و نتیجه با تفسیر نمودار رسم شده و داده های ارائه شده توسط برنامه ای قدرتمند، بصورت نسبت Th1/Th2 بیان می شود. 

در حاملگی طبیعی نسبت سلول های Th2  به Th1 در آندومتر و دسیدوا زیاد می باشد. افزایش نسبت سلولهای Th1  (تولید کننده سایتوکاینهای IL-2، TNF  و INFγ که برای جنین مضر می باشد) به سلولهای Th2 (تولید کننده سایتوکاینهای ضد التهابی نظیر IL-4، IL-5، IL-6، IL-10، IL-15  و LIF -Leukemia Inhibitory Factor  که در لانه گزینی جنین نقش مهمی دارد و در تسهیل و گسترش پاسخ های ایمنی هومورال نقش داشته و برای جنین مفید می باشد) سبب افزایش سیتوتوکسیستی علیه جنین و یا عدم تحریک مناسب برای تکثیر و تمایز تروفوبلاست شده و در نهایت منجر به عدم لانه گزینی و از دست رفتن جنین می شود.

APCA: جهت یافتن آنتی بادی سیتوتوکسیک ضد پدری (Anti-Paternal Cytotoxic Antibody = APCA) استفاده می شود. چنانچه میزان APCA بیشتر از 30% (Highly reactive) باشد، نشان دهنده آن است که ایمن سازی مناسبی که منجر به پاسخ دهی مناسب به آنتی ژنهای پدری صورت گرفته وجود دارد. به عبارتی وجود APCA منجر به افزایش احتمال زایمان زنده می شود.

APA یا Antiphospholipid Antibodies: با مکانیسم های مختلفی سبب ترومبوز، انقباض عروق و در نهایت نارسایی جفت و دسیدوا شده و منجر به از دست رفتن جنین می شود.
یکی از مهم‌ترین دلایل ایمونولوژیک ناباروری، سندرم آنتی‌فسفولیپید می‌باشد. به همین دلیل، کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG)، اندازه‌گیری آنتی‌بادی ضد فسفولیپید در بیماران با مشکل باروری را الزامی دانسته است؛ این آزمایش باید هر 6 هفته یک بار تکرار شود. حدود 10 تا 20 درصد از دست دادن جنین ها به دلیل آنتی‌بادی و در مراحل کمتر از 10 هفتگی جنین اتفاق می‌افتد.

Anti-TPO: آنتی‌بادی‌های ضد تیروئید (مثل Anti-TPO Ab. و Anti Thyroglobin Ab.) نقش مهمی در بروز ناباروری مکرر داشته و شیوع ناباروری مکرر در حضور این آنتی بادی‌ها در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی‌داری بالاتر بوده است. پاتوفیزیولوژی ناباروری در این بیماران، نامشخص و بدون ارتباط با عملکرد تیروئید می‌باشد و بیشتر به وجود یک اختلال ایمنی در بدن مربوط می‌شود.

ANA , Anticardiolipin Antibodies , Anti-ds DNA : فاکتور روماتولوژیک دخیل در لوپوس، التهاب جفت و ناباروری

ASA: یا آنتی اسپرم آنتی بادی ها در مردان و زنان ایجاد می شوند و ممکن است به طور قابل توجهی باروری را معیوب نمایند.

 

بخشی از مقالات علمی درباره نقش CD مارکر ها و Th1/Th2 Ratio :

برای مطالعه هر مقاله، روی عنوان آن در قسمت زیر کلیک کنید.

 

سایر مقالات ما

آزمایشگاه آذرآبادگان – پیشرو در تشخیص

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *